
Nå er det slutt på endringer av avgangstider
Manglende informasjon om ruteendringer har lenge skapt problemer for forbrukerne og ført til mange klager fra frustrerte reisende. Nå skal det bli slutt på at flyselskaper og reisearrangører kan endre avgangstider uten å være sikker på at informasjonen om dette når ut til alle passasjerer på en skikkelig måte. Dette er klart etter at Forbrukerombudet, i samarbeid med Hovedorganisasjonen Virke Reise Utland, har laget en ny bransjenorm om salg av pakkereiser og formidling av flybilletter på internett. Forbrukerombudet har i samarbeid med Hovedorganisasjonen Virke Reise Utland laget en ny bransjenorm om salg av pakkereiser og formidling av flybilletter på internett. Bransjenormen stiller blant annet klarere krav til informasjonen forbrukere skal få ved ruteendringer.
”Ruteendringer kan fort skape store problemer for forbrukerne. Jeg er derfor fornøyd med at vi er blitt enige med bransjen om hvilke krav som kan stilles til informasjonen som skal gis ved slike endringer,” sier forbrukerombud Gry Nergård.
Dette er nye regler
1. Reisearrangøren/formidleren har en plikt til å informere/videreformidle informasjon til forbrukeren om endringer i tidspunktet for avreise eller ankomst til bestemmelsesstedet.
2. Reisearrangøren/formidleren skal klart informere forbrukeren om dette via e-post, SMS eller telefonoppringning. Ved ruteendringer som innebærer mer enn 10 minutter tidligere avgang eller 30 minutter senere ankomst enn angitt i ordrebekreftelsen, skal reisearrangøren/formidleren sikre at informasjonen rent faktisk er mottatt av forbrukeren.
a) reisearrangøren/formidleren tar telefonisk kontakt direkte med forbrukeren, eller at
b) reisearrangøren/formidleren har et toveis-system hvor forbrukeren enkelt via e-post eller sms kan bekrefte at ruteendringen er mottatt. Dersom reisearrangøren/ formidleren ikke mottar bekreftelse fra forbrukeren innen rimelig tid, skal forbrukeren kontaktes via telefon.
Skal varsle
Dårlig eller manglende informasjon ved ruteendringer fører til at forbrukere både kommer for sent til avganger og pådrar seg betydelige utgifter. I den nye bransjenormen presiseres det at selgere av pakkereiser og flybilletter på internett plikter å informere kundene sine om endringer i rutetidene.
Der endringen innebærer mer enn 10 minutter tidligere avgang eller 30 minutter senere ankomst enn oppsatt ruteplan, plikter selger i tillegg å forsikre seg om at informasjonen rent faktisk er mottatt av forbrukeren. Dette skal enten skje per telefon eller ved at forbrukeren sender en bekreftelse på epost.
Pris og bagasje
Bransjenormen inneholder for øvrig klarere bestemmelser om hva slags opplysninger forbrukere skal få om blant annet prisen på reisen, hvor mye bagasje man kan ha med seg og andre viktige forhold ved bestillingen.
- Etiketter: fly, flybilletter, forbruker, forbrukerombud, reise
- 0
Ingen kommentarer så langt