maj

Det er mye penger å spare på med eFaktura
eFaktura er en elektronisk faktura, utviklet av BBS (nå Nets Norway), som sendes fra fakturautsteder til fakturamottaker i form av en elektronisk fil i stedet for den tradisjonelle papirfakturaen. Det fins to typer eFaktura: eFaktura Privat og eFaktura B2B.
Fordeler
Flere strømleverandører har innført fakturagebyr når de sender ut papirfaktura. ”Normalt” gebyr er 35 kroner per faktura som utgjør 420 kroner i året ved 12 fakturaer.
E-faktura er gratis i bruk, og strømbytte.no anbefaler derfor å bruke e-faktura. Den er enkel i bruk og gir god sikkerhet. E-fakturaen går direkte til banken og det blir varslet per e-post til mottaker. Mottaker godkjenner fakturaen via internett. E-faktura kan samordnes med avtalegiro, og da skjer godkjenning automatisk.
Med eFaktura slipper du papirfaktura-gebyr, den gir deg full oversikt, er køfri og en miljøvennlig betalingsform. Det beste av alt er at KID-nummeret fylles inn automatisk.
eFaktura Privat
eFaktura Privat, eller eFaktura B2C, er en elektronisk variant av en papirfaktura som sendes fra fakturautsteder til deg som privatperson. Utsteder gjør et uttrekk fra sitt økonomisystem og sender en elektronisk fil med fakturainformasjon til Nets. Nets på sin side gjør fakturainformasjonen tilgjengelig slik at denne informasjonen kan vises direkte i din nettbank (uavhengig av hvilken bank du benytter) sammen med tilhørende betalingsinformasjon for den angjeldende fakturaen. Når du som privatperson betaler, sendes kvittering og bekreftelse på betalingen tilbake til fakturautsteder som matcher denne informasjonen i sitt økonomisystem. For å kunne sende elektronisk faktura må fakturautsteder gjøre avtale med Nets gjennom sin bank, mens du som mottaker vil kunne godkjenne en eFaktura-avtale direkte i din nettbank samtidig med at du betaler.
eFaktura B2B
eFaktura B2B er, på lik linje med eFaktura Privat, en elektronisk faktura som sendes mellom fakturautsteder og fakturamottaker, men hvor fakturamottaker er en bedrift. Utveksling av fakturainformasjon i forbindelse med eFaktura B2B foregår ved at fakturautsteder trekker ut fakturainformasjon fra sitt økonomisystem og sender en fil med fakturainformasjon i avtalt format, enten direkte eller via en formidler, til fakturamottaker. Mottaker leser inn filen i sitt økonomisystem og genererer en betalingsanmodning på bakgrunn av den innleste fakturainformasjonen. Noen bedrifter sender eFaktura-informasjon direkte mellom seg, mens andre gjør denne utvekslingen via en fakturaformidler. Fordelen med å benytte en formidler er at bedriften da kan sende den elektroniske informasjonen til en adresse (fakturaformidleren) i stedet for å sende dette til hver mottaker. Formidleren tar på seg jobben med å videresende informasjonen til de aktuelle fakturamottakerne. Det er viktig at fakturautsteder og fakturamottaker har gjort avtale seg i mellom om utvekslingen av elektronisk faktura. I tillegg må det gjøres eventuelle avtaler med en formidler. En utvekslingsavtale må inneholde hvilke parter som det skal utveksles informasjon mellom, hva slags type informasjon som skal utveksles og i hvilket format denne informasjonen skal utveksles i. I tillegg bør en slik avtale også inneholde hva slags kommunikasjon og sikkerhet som skal benyttes i utvekslingen. Pris er også noe som eventuelt bør fremgå av en slik avtale.
Ingen kommentarer så langt