okt
Velg riktig mobilabonnement

Du kan vinne stort på priskrigen
Men dette bør du tenke over før du hopper på mobilselskapenes kampanjetilbud. NetCom fyller 20 år i år, og klinker til med et knallbra kampanjetilbud for deg som bruker ekstreme mengder data på mobilen. Bestiller du før 20. oktober, kan du nemlig surfe ubegrenset på mobilen i ett år for 299 kroner per måned.
Oppdatert:
NetCom opplyser til Amobil at de fra og med fredag endrer jubileumstilbudet til å gjelde 6 GB per måned, i stedet for ubegrenset mengde data. De vil imidlertid ikke strupe hastigheten.
Telenor og Tele2 har svart på NetComs jubileumstilbud med å øke datagrensen til 6 GB per måned for 299 kroner i et år. Men disse kampanjetilbudene kan vel umulig lønne seg for alle mobilkunder? Svaret er nei.
Betaler for mye
Et normalt dataforbruk på mobilen ligger i dag på anslagsvis 200-500 megabyte per måned. Hvis du streamer mye musikk eller video, kan tallet gå dramatisk opp. Du skal imidlertid være en rimelig aktiv mobilbruker for å nå mobilselskapenes maksgrenser, som normalt ligger på 5-6 gigabyte i måneden. Normalt betaler du mellom 298-599 kroner per måned for slike datamengder.
De som vil tjene på å bytte til jubileumstilbudet til NetCom, er typisk de som har et høyt- eller veldig høyt forbruk, og aller helst mer enn 5 GB per måned. Kampanjen er midt i blinken for deg hvis du fra før betaler mer enn 300 kroner per måned for mobilbruken.
Er du derimot i kategorien som bruker trådløst nett hjemme og på jobben, og aktiverer offline-modus på WiMP og som ikke streamer Netflix-filmer på toget, så kan det finnes rimeligere alternativer.
Flere operatører tilbyr abonnementer til 199 kroner per måned, som inkluderer 1 GB datatrafikk (eks. Talkmore, One Call, djuice). Det sparer du altså 1200 kroner på i løpet av de neste 12 månedene, hvis du uansett ikke bruker mer enn en gigabyte datatrafikk hver måned.
Markedet endret seg i sommer
NetCom annonserte i mai at de ville inkludere fri bruk av ringeminutter, SMS og MMS i alle sine abonnementer, og heller sette prisen etter datamengde. Flere mobilselskaper kan ha tenkt tanken, men det var altså NetCom som startet den store omveltningen vi har sett i mobilmarkedet de siste månedene. De fleste andre mobilselskapene fulgte smått om senn etter, og vi burde egentlig hatt et svært egalitært marked som ville gjøre det lett for deg å finne frem til det beste abonnementet.
Det stemmer kanskje på noen områder, men nå er det andre ting enn oppstartspriser og pris per SMS som gjelder. I stedet må du ta hensyn til hvilke datahastigheter du vil ha, og hvilken datamengde, om du vil ha 4G-dekning og om operatøren du velger har støtte for HD Voice (bedre samtalekvalitet).
Dermed blir det kanskje ikke like lett å se at NetComs kampanjetilbud har hastigheter på inntil 80 Mbit/s, mens tilbudene til Telenor og djuice’s (6 GB/mnd.) bare gir deg 10 Mbit/s – eller Tele 2s tilbud (6 GB/mnd.) hvor du får hastigheter på inntil 21 Mbit/s. Felles for disse tre kampanjetilbudene er at du er bundet til operatøren i år, og at du får helt andre priser og vilkår når året er omme. Skulle det komme andre abonnementsløsninger i løpet av året som er billigere eller bedre, må du vente til bindingstiden utløper før du kan bytte.
Sjekkliste for bytte av abonnement
Dataforbruk
Du må ta andre hensyn enn før, hvis du skal bytte mobilabonnement nå. I disse dager handler det først og fremst om datatrafikk, hvor store mengder du trenger hver måned, og hvor raskt du ønsker å kunne surfe.
- Sjekk dine siste 2-3 mobilregninger for å danne deg et bilde av dataforbruket ditt.
- Vurder om du ”trenger” full hastighet. Til vanlig mobilsurfing klarer du deg fint med 10 Mbit/s, men har du for eksempel planer om å bruke mobilen som modem, vil du kanskje få bruk for litt høyere makshastigheter.
Dekning
Dekning blir stadig viktigere, og særlig nå som mobilselskapene også ruller ut 4G og 3G med oppgraderte makshastigheter. Også Tele2 (inklusive One Call og Network Norway) er godt i gang med å bygge Norges tredje mobilnett, men får ikke 4G der før i 2014.
- Sjekk dekningskartet til nettet som mobilselskapet du vil bytte til bruker. Det viktigste er at det er god dekning der du ferdes oftest (hjemme, jobb, hytte, reisevei).
Tilleggstjenester
Mobilselskapene har blitt så mye mer enn bare leverandører av mobiltelefoni. Noen gir deg kinobilletter, selger mobiltelefoner eller gir deg andre tilbud. Enda viktigere er det kanskje om mobiloperatøren din støtter BankID, slik at du kan kaste bankkalkulatoren, eller at du kan kjøpe en ekstra datapakke den éne gangen i året du kanskje trenger det.
- Hvilke tilleggstjenester eller bonusordninger bruker du i dag? Sjekk om mobilselskapet du vil bytte til tilbyr det samme.
Bindingstid
Vi har lenge advart mot å kjøpe mobiltelefon og mobilabonnement samtidig. Heldigvis har noen av løsningene blitt litt rimeligere, så du taper ikke nødvendigvis like mye på å kjøpe en subsidiert telefon lenger. Ulempen er først og fremst at du blir låst fast til operatøren i et år.
- Skal du kjøpe ny mobil? Finn riktig abonnement først, og sjekk deretter Prisguide for å finne de laveste prisene i norske nettbutikker. Sammenlign totalprisen med tilbudet for å se om det er verdt det.
”Win back”
Det er enkelt å bytte mobilabonnement, og hvis du ikke har bindingstid kan du når som helst bytte. Du kan enten bestille nytt abonnement på mobilselskapets nettsider, eller i en butikk.
- Normalt tar det to-tre virkedager å flytte over nummeret ditt til en ny operatør (såkalt ”portering”)
- Kundeservice, Min Side og egne apper kan gjøre mobilselskapet litt bedre eller litt dårligere enn konkurrentene, men bør ikke nødvendigvis være avgjørende for valget av operatør.
- Ofte prøver din nåværende operatør å lokke deg tilbake med et like bra- eller bedre tilbud, hvis du først har bestemt deg for å skifte operatør. Lytt nøye til vilkårene før du eventuelt takker ja til dette, men noen ganger kan det lønne seg. Normalt må du binde deg i et år for å få rabatter, og da kan du ikke kjøpe ny mobiltelefon med subsidiering det neste året.
- Etiketter: abonnement, billig, mobil, mobilabonnement, priser, regning, telefon
- 0
Ingen kommentarer så langt